Wanneer een werknemer op vaste dagen naar kantoor reist, mag je voor die dagen een vaste reiskostenvergoeding geven.

De Belastingdienst heeft hiervoor speciale rekenregels. Zo hanteren zij 214 dagen voor een full time dienstverband. Hierin wordt al rekening gehouden met vakantie en ziektedagen. Dus is de werknemer een paar weken op vakantie of een dagje ziek, dan mag de vaste reiskostenvergoeding gewoon doorlopen!

In Employes hebben wij deze rekenregels al voor je ingebouwd. Je hoeft dit dus niet meer zelf te berekenen:

  1. Ga via 'Werknemers' naar 'Werknemers' en selecteer de juiste medewerker.

  2. Ga naar het tabblad 'Toeslagen & Vergoedingen' en klik op 'Vergoeding toevoegen'.

  3. Kies de optie 'Reiskosten' en maak de keuze 'Reiskosten volgens fiscale methode 1'.

  4. Hier kun je de 'Startdatum' ingeven, het aantal kilometers enkele reis en op hoeveel dagen per week de werknemer naar kantoor komt.

Een voorbeeld: als de werknemer 5 dagen werkt, waarvan 3 op kantoor en 2 thuis, dan kun je deze optie gebruiken. Voor de twee dagen dat hij thuis werkt, mag je hiervoor nog een thuiswerkvergoeding geven.

Heb je het antwoord gevonden?