Het nieuwe jaar komt er weer aan en daarom willen we je graag informeren over de wijzigingen in 2025 op het gebied van salarisadministratie en HR. Daarnaast willen we je graag een update geven over de toekomstige ontwikkelingen bij Employes, een wijziging over het moment van de factuur en een tariefwijziging die ingaat per januari 2025.
Wijzigingen salarisadministratie
Het komende jaar verandert er weer het een en ander op salarisvlak. We zijn momenteel druk bezig met het inrichten van alle nieuwe rekenregels, zodat Employes ook in het nieuwe jaar weer volledig voor je klaarstaat. Gelukkig zijn er, naast de standaard wijzigingen, dit jaar maar weinig veranderingen. Hieronder hebben we de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij gezet:
De onbelaste thuiswerkvergoeding gaat van € 2,35 naar € 2,40 per dag;
De vrije ruimte van de werkkostenregeling wordt verhoogd van 1,92% naar 2% (tot een bedrag van € 400.000,-); en
Het nieuwe gebruikelijke loon voor DGA's is nog niet bekend gemaakt, maar zal naar verwachting iets hoger worden; en
De eindheffing wisselende gebruik bestelauto gaat van € 300,- naar € 438,- per jaar (€ 36,50 per maand).
Verder is er natuurlijk veel nieuws rondom de wet DBA en schijn-zelfstandigheid. Dit heeft in principe geen invloed op de salarisadministratie. Mocht je hierdoor wel meer mensen in dienst willen nemen en hier vragen over hebben, dan staan we uiteraard klaar om te helpen.
Een aantal van deze wijzigingen zijn nog niet definitief, maar wij houden de ontwikkelingen vanuit de Belastingdienst en CAO's in de gaten. Zodra we alle rekenregels voor jouw sector of CAO hebben doorgevoerd, zal de verloning van januari 2025 beschikbaar zijn in Employes.
Wijziging van de tarieven
Per 1 januari 2025 indexeren we onze tarieven. Met deze aanpassing blijven we investeren in productinnovatie, security en efficiëntie met als doel om salarisadministratie en HR zo eenvoudig mogelijk te maken. Hieronder vind je de nieuwe tarieven:
Holding: € 15,95 per loonstrook
Salaris: € 29,95 per maand + € 7,- per loonstrook
Salaris & HR: € 39,95 per maand + € 8,50 per loonstrook
De tarieven voor de add-ons digitaal ondertekenen en urenregistratie blijven gelijk. De genoemde tarieven zijn exclusief 21% btw.
Wijziging moment van factuur
In het nieuwe jaar verandert het moment waarop je de factuur van Employes ontvangt. Op dit moment ontvang je de factuur meestal binnen enkele werkdagen na het afronden van een verloning. Op basis van feedback hebben we besloten meer regelmaat aan te brengen: vanaf het nieuwe jaar sturen we de factuur altijd op de eerste dag van de maand.
In december ontvang je de factuur nog op de gebruikelijke manier (enkele dagen na de afronding van de verloning). Rond je bijvoorbeeld in januari de verloning van december af. Dan worden de kosten van december toegevoegd aan de factuur van januari. Deze factuur ontvang je in dit geval op 1 februari. Mochten hier verder vragen over zijn, horen we het uiteraard graag.
Innovatie in onze software
Het afgelopen jaar hebben we diverse nieuwe functies en koppelingen geïntroduceerd, nieuwe CAO's toegevoegd en verbeteringen doorgevoerd.
De interface (UI) vernieuwd en gebruiksvriendelijkheid (UX) verbeterd op al onze HR functies.
Verschillende verbeteringen doorgevoerd in de werknemersapp.
Verbeterde kantoren-omgeving met o.a. klantgroepen, samenwerken met collega's en inzage verloningsproces van klanten.
We ondersteunen sinds dit jaar de volgende CAO’s: Groen, Grond & Infrastructuur, Tuincentra Detailhandel & Bakkersbedrijf (beschikbaar per 2025).
Nieuw mutatierapport om tijdens het verlonen alle wijzigingen ten opzichte van de vorige maand te kunnen bekijken.
Onze Public API doorontwikkeld op het gebied van verlof en verzuim.
Nieuwe koppelingen ontwikkeld, namelijk: Jortt, Pensify en ASR.
Inzage in 2FA-gebruik voor werkgevers.
De Moneybird koppeling uitgebreid met kostenplaatsen/projecten (beschikbaar per 2025).
Ondersteuning van het Pensioenfonds Metaal en Techniek (PMT) via UPA (beschikbaar per 2025).
Start pilot: Salarisschalen voor de CAO Tuincentra Detailhandel.
Ook het komende jaar gaan we volop door met de uitbreiding en verbetering van Employes. We doen dit onder andere op basis van de goede feedback die we hebben ontvangen in de enquete van eerder dit jaar. Verder zullen we Employes geschikter maken voor bedrijven met een groter aantal werknemers in dienst.
We horen het graag als je vragen of opmerkingen hebt over de ontwikkelingen op het gebied van salarisadministratie en/of Employes. Je kunt hiervoor een e-mail sturen naar [email protected] of telefonisch contact opnemen via 020 808 5481.
We staan voor je klaar!
Vriendelijke groet,
Rob Kroezen
namens Employes